Frissítve:

10 dolog, ami jó eséllyel a te alvásod is tönkreteheti

10 dolog, ami jó eséllyel a te alvásod is tönkreteheti © Fotó: Pixabay
Nem alszol eleget, emiatt pedig egész nap fáradt vagy? Elsőre úgy tűnhet, az alvási idők megváltoztatása a megoldás, de sajnos ez sem mindig működik. Vannak azonban egyéb tényezők is, amelyek befolyásolják a pihenés minőségét: ezekről a szokásokról nem mindig tudjuk, hogy ártanak, de a BrightSide összeállítása most választ ad néhány kérdésre.

hiba beküldése

1. Éhesen bújsz ágyba.

Ennek oka lehet a diéta, de azoknál is előfordul, akik este 6 óra után már nem esznek semmit. A túl sok étel is okozhat alvási nehézségeket, de az éhségtől még egészen biztosan nem fogsz jobban aludni.

A helyzeten segíthet egy kis nasi egy órával alvás előtt, nagyjából 150 kalóriányi mennyiségben. Ez furcsán hangzik, de elég energiát ad a testednek ahhoz, hogy elaludj tőle. A vér inzulinszintjének megemelkedése miatt a szerotonin termelődik, ami javítja az alvás minőségét.

A legjobb, alvás előtti ételek egyébként a mogyorófélék, a pulyka és a nem túl édes gyümölcs.

2. Napközben szundítasz egyet.

Egy egészséges felnőtt embernek semmi szüksége rá, hogy napközben is aludjon. Néha viszont úgy érezzük, nem tudunk ellenállni a kísértésnek, és elalszunk a kanapén ülve, vagy a buszon, vagy bárhol máshol. A rövid nappali szundításoktól viszont sokkal rosszabb lesz az esti alvás minősége. Az álmatlanság hétvégén is beüthet: ha a megszokott rutintól eltérően túl sokáig húzzuk reggel a lóbőrt, nehéz lesz az esti elalvás, és hétfő reggel borzasztóan fogjuk érezni magunkat.

Ha rád tör az álom napközben, a legjobb, ha felállsz, és kinyújtóztatod egy kicsit a lábaidat. Ez megnöveli az oxigénáramlást, javul tőle a vérkeringés, és sokkal jobb lesz tőle a közérzeted.

3. Kihagyod a reggelit.

A reggeli étkezésnek első ránézésre semmi köze az esti alváshoz. Pedig egyáltalán nem így van. A reggeli kapcsolja be a biológiai órád. A test, miután némi energiához jut egy órán belül ébredés után, elkezdi „számolni az időt”, hogy mennyi van még hátra elalvásig.

bfFotó: Pixabay

A reggeli emellett szabályozza az anyagcserét is. Ha túl sok idő telik el két étkezés között, vagy kihagyod a reggelit, az agy folyamatosan azt fogja gondolni, hogy egyszer majd valamikor éhes leszel. Ezért az étkezések között stresszhormonok (kortizol és adrenalin) termelődnek, amik álmatlanságot okozhatnak.

4. Rendetlenség van a hálószobában.

Az ember hajlamos azt hinni, hogy egyáltalán nem érdekli az őt körülvevő kupi, az agyat bizony nem lehet becsapni. A rendetlenség a tudatalattira is hat. Úgy tartják, hogy az agyunk mindent memorizál, ami körülvesz bennünket, és ha a káosz az utolsó dolog, amit elalvás előtt látsz, az alvás is kissé kaotikus lesz.

Meg úgy általában, a rendetlenül hagyott dolgok között senki sem érzi jól magát. Próbálj minél kevesebb holmit tartani a hálószobában, és takaríts, amilyen gyakran csak lehet – utóbbi a légzésre is jó hatással van.

5. Túl magas a hőmérséklet.

Ha utálod a hideget, nagyon nehéz nemet mondani egy meleg hálószobára. Meglehet, hogy könnyebb elaludni egy meleg szobában, éjszaka azonban a magas hőmérséklet csak rontani fogja az alvás minőségét.

s2Fotó: Pixabay

Télen nem sokan szeretnek nyitott ablaknál aludni, de már az is javíthat a helyzeten, ha lefekvés előtt 10 percig szellőztetsz. Az ideális hőmérséklet alváshoz nagyjából 21 fok.

6. A hasadon alszol.

Mindenkinek megvan a kedvenc alvóhelyzete, és számos olyan teszttel találkozhatunk, amelyek ezen szokások alapján komplett személyiségleírást adnak az emberről. Általánosságban viszont elmondhatjuk, hogy vannak jó és rossz alvópozíciók. Az emberek hanyatt vagy háton fekve alszanak a legjobban. A hason alvást tartják a legrosszabbnak, mivel ebben a helyzetben a gerincvelő és az izmok nem tudnak pihenni, a mellkast terhelés éri, és még a légzés is nehezebb.

Ez a pozíció a szív- és érrendszeri panaszokkal, tüdőproblémákkal, vagy érszűkülettel küzdő embereknek különösen rossz.

7. Bebújik melléd a kutyád vagy a cicád.

Nagyon ritka, hogy egy állat végigalussza az egész éjszakát. Ez különösen igaz a macskákra, akik sokszor nincsenek tekintettel az ember személyes terére. Így gyakorlatilag semmi esély nincs a nyugodt alvásra, ha a kisállat is az ágyban van éjszaka.

s8Fotó: Pixabay

Sok állattartó panaszkodik amiatt, hogy a háziállatok úgy gondolják, övék az egész hálószoba.

8. Édességet eszel, mielőtt elaludnál.

Azt már tudjuk, hogy egy kis adagnyi nasi akár jót is tehet – de csak akkor, ha nem édességről van szó.

A cukor gyakorlatilag az agy tápláléka, az pedig nem túl szerencsés, ha az agyad túl aktív éjszaka. Még rémálmaid is lehetnek tőle. Az elalvás előtti csokievés a koffein miatt okozhat álmatlanságot (és még az sem számít, milyen csokoládét fogyasztottál.)

9. A lábak titkos élete.

Az úgynevezett „nyugtalan láb szindróma” miatt is fáradtnak érezheted magad reggel. A lábak remeghetnek éjszaka, így az agy is állandóan felébredhet, ez pedig megszakíthatja az alvási folyamatot.

Ez a probléma főként idősebbeknél áll fenn, de a fiataloknál is előfordulhat. A reggeli ébredésnél a gyűrött lepedő és ágynemű árulkodó jel lehet.

sheetFotó: Pixabay

A legsúlyosabb esetekben az orvos akár gyógyszert is felírhat, de kezdésnek mindenképpen ajánlott elhagyni a kávét és a koffeintartalmú ételeket. Emellett a hemoglobin-szintet is érdemes ellenőriztetni egy vérteszttel.

10. Valamilyen zajforrás mellett alszol.

A folyamatos háttérzaj egészségtelen, és negatív hatásai is lehetnek a testre nézve, még akkor is, ha nem ébredsz fel miatta éjszaka. Az agy észleli a zajt, ez pedig napközben fáradtsághoz, szorongáshoz és hevesebb szívveréshez vezethet.

Szinttől függően a zaj hatása eltérő lehet:

  • 30 decibel (suttogás, óraketyegés): nincs hatása
  • 35-40 decibel (átlagos párbeszéd): rontja az alvás minőségét, fejfájást okozhat
  • 45-50 decibel (harsány párbeszéd, nevetés, horkolás): idegrendszeri rendellenességet okozhat
  • 50 decibel felett: megnő a stroke kockázata

A hangos, hirtelen zajok szintén károsíthatják az egészséget, így ha sínek vagy autópálya mellett élsz, ajánlott éjszakára bezárni az ablakokat, de egy pár füldugó is jól jöhet.

Forrás: BrightSide


Ez a legrosszabb, amit este tehetünk
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Ha nem alszunk eleget, fáradtak leszünk, nehezebben tudunk koncentrálni, de egészségünk is bánni fogja. Szervezetünk egészséges működése szempontjából a megfelelő hosszúságú és pihentető alvás elsődleges fontosságú. Ha nem pihentük ki magunkat, másnap fáradtak, in...

Fotó: Pixabay
London - A jó alvás nélkülözhetetlen azoknak, akik azzal küszködnek, hogy másnap éberek legyenek ahelyett, hogy csak bóbiskolnának, és próbálják legyűrni a fáradtságot. Ám nem azon kell elgondolkodni, hogy a meditáció, a forró fürdő vagy az egyéb módszerek miért nem válnak, hanem azon, hogy a napi r...



.
SZUPERINFO.HU




Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása