A biztonság ára – Tanultunk a veronai balesetből?

A törvényi szigorítás azért született, hogy balesetmentes, élménydús legyen a kirándulás
A törvényi szigorítás azért született, hogy balesetmentes, élménydús legyen a kirándulás - © Illusztráció: Dreamstime
Nyíregyháza – A két évvel ezelőtti veronai tragédia után szigorítottak a buszos osztálykirándulások szervezését és lebonyolítását rögzítő jogszabályokon. A módosítások, amelyek célja az utazók biztonságának növelése, megnehezítették az utazásszervező pedagógusok, az utaztató cégek, valamint a sofőrök dolgát is.


Egy buszos osztálykirándulás szervezése számos teendőt kíván, és mindig nagy kihívás a pedagógusok számára. Az osztálykirándulás szabályai ráadásul eltérőek lehetnek, még a 2018. január 1-én hatályba lépett szabályozás fényében is – állapítja meg az osztalykirandulas.hu. A buszos osztálykirándulás szervezését és lebonyolítását rögzítő jogszabály új irányokat adott tavaly, az Emberi Erőforrások Minisztériumának rendelete az utazók biztonságát hivatott növelni. Ugyanakkor a szigorítás jelentősen megnehezíti a kirándulásokat szervezők és kivitelezők dolgát, valamint a szülőknek, finanszírozóknak is mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk.

Busszal vagy vonattal?

Az osztálykirándulás szabályai 2019-ben is a 2018-ban hatályba lépett rendelethez alkalmazkodnak. Nemcsak a járműveknek, de a buszsofőröknek is kiváló „műszaki állapotban” kell lenniük: szakorvosi dokumentummal szükséges igazolniuk egészségi alkalmasságukat. Természetesen a belföldi buszos utazások esetében is alapvetés, hogy érdemes körültekintően eljárni, és a minőségen, biztonságon soha nem érdemes spórolni.

– Mi, zrínyisek minden tanévben ősszel visszük osztálykirándulásokra a diákjainkat, így a vakáció előtti „utazási hajrá” minket nem érint. A tanulók, a tanárok és a szülők is tisztában vannak azzal, hogy a szigorítás értük, nem pedig ellenük született, ám a fokozott biztonsági előírások megteremtése és betartása, a szezonális kereslethez viszonyított alacsony járműkínálat a korábbinál jóval magasabb szolgáltatói díjakat eredményezett – mutatott rá Huszárné Kádár Ibolya, a Nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégium intézményvezetője.

– Viszonylag kevés olyan busz van megyénkben, amelyik szóba jöhet egy-egy utazáshoz, és sok iskola verseng értük. A tankerület a múlt hónapban másfél éves keretszerződést kötött az egyik megbízható szolgáltató céggel az Arany János Tehetséggondozó Programmal kapcsolatos utazások gördülékeny kivitelezése érdekében, a tervezett londoni, berlini utunkat pedig utazási irodán keresztül intézzük. Az osztályfőnökök egyre szívesebben élnek az igen költségtakarékos, úgynevezett „ingyenes vonatút” lehetőségével, tehát többek között olyan helyszínekre (például múzeumokba) viszik kirándulni a diákokat, ahol a célállomáson leigazolják a jelenlétüket, így visszaigényelhetik a menetdíjat – jegyezte meg az intézményvezető.

Sportszerűen az utakon is

– A Nyíregyházi Sportcentrum játékosai, sportolói igen sok versenyen vesznek részt az ország távoli pontjain, különösen fontos számunkra, hogy kényelmesen, gyorsan, biztonságosan és korrekt áron utazzanak. E szempontok egyikétől sem tekinthetünk el, miként az előírások maradéktalan betartásától sem. Szerencsére nem is kell, mert az utaztató partnerünk minden tekintetben megbízható, ideális választásnak bizonyult – mesélte Sitku Ernő sport­igazgató.

Tanultunk a veronai balesetből

– A két évvel ezelőtti veronai buszbaleset után megszigorították a buszok műszaki állapotára és a vezetőikre vonatkozó szabályokat – kezdte Sztehney Iván, a CsabaBusz értékesítési osztályvezetője, hozzátéve: a legfontosabb szigorítások a gyerekeket, gyerekcsoportokat külföldre szállító autóbuszokra és sofőrjeikre vonatkoznak.

– A kizárólag gyerekeket szállító jármű életkora nem haladhatja meg a 13 évet, valamint a külföldre tartó iskolai autóbuszos kirándulásokon a járművezetők este 11-től másnap hajnali 4-ig nem vezethetnek, a pihenőidejüket csak a buszon kívül tölthetik. A járműveket kötelező tachográffal felszerelni, amely pontosan rögzíti a jármű sebességét, a megtett út hosszát, a buszok és teherautók indulási és megállási időpontját, valamint a sofőr pihenőidejét is.

– Meghatározták továbbá azt is, hogy az oktatási intézmények csak olyan szolgáltatóval köthetnek szerződést, amely garantálja, hogy járművezetője nem szenved közlekedést veszélyeztető alvászavarban. A rendelet tartalmazza a munka- és a vezetési időre vonatkozó előírásokat is: utóbbi nem haladhatja meg a napi 9 órát, míg a munkaidőt 13 órában maximalizálták. Ez idő alatt a járművezetésen kívül egyéb feladatok elvégzését természetesen lehetővé teszi a szabályozás – tudtuk meg az osztályvezetőtől.

PI, GE



.
SZUPERINFO.HU