Amikor jelzi a gumi, hogy cserélni kell

Havasi Gusztáv, az ópályi polgárőr-egyesület vezetője a pályázaton elnyert új abroncsokkal
Havasi Gusztáv, az ópályi polgárőr-egyesület vezetője a pályázaton elnyert új abroncsokkal
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Egy jól beállított, jó minőségű, rendszeresen karbantartott abroncsgarnitúra meghálálja a törődést.


Ha kigyullad az olajszintet jelző lámpa, amennyiben indításkor fura hangja van a motornak, vagy ha nem ég a helyzetjelző, egyértelmű, hogy szervizbe, szerelőhöz kell indulnunk. De mi a helyzet a gumikkal? Elég védelmet nyújt az abroncs a terepen? Ugyan hamarosan félretehetjük a téli gumikat, azonban nagyobb út előtt érdemes rászánni néhány percet, hogy ellenőrizzük: a felszerelés óta nem változott-e sokat az állapotuk. A Hankook szakértői segítettek áttekinteni, mire figyeljünk indulás előtt és vezetés során, hogy biztonságos abroncsokkal járjunk.

Életek múlhatnak rajta

Lerágott csontnak tűnhet, de a legfontosabb tényező az abroncs teljesítménye szempontjából a légnyomás. Ha ez nem jó, gyakorlatilag semmi sem jó. Tapadás, terhelhetőség, kanyarstabilitás-vesztés, hogy csak az alapokat említsük. Nem játék, életek múlhatnak rajta! Ezért is kötelező már az új járműveken a keréknyomásszenzor. Minden esetben a járműgyártó által megadott légnyomásértéket tekintsük mérvadónak, melyet abroncsméret, tengely és terhelés függvényében adnak meg. A légnyomást mindig az abroncsok hideg állapotában állítsuk be kalibrált mérőórával, és 2-3 hetente ellenőrizzük. Fontos filléres apróság még a szelepsapka, ami védi a szeleptűt a szennyeződéstől, és megakadályozza a nem kívánt légvesztést.

Különösen téli, csúszós felületeken fontos, hogy a gumiabroncsok kopását időben észleljük. Ezt bármelyik gumis ellenőrizheti nekünk egy profilmélységmérővel, de akár mi magunk is kontrollálhatjuk a gumiabroncs csatornáiban található kopásjelzők segítségével. Az optimális biztonság és teljesítmény eléréséért a nyári gumiabroncsokat akkor javasolt cserélni, ha a futófelületi mintamélység 2-3 mm mélység alá kopik. Ugyanis az aquaplaning (vízen felúszás) veszélye az abroncs kopásával folyamatosan növekszik. A törvényben meghatározott minimális profilmélység 1,6 mm. Téli abroncsok esetén javasolt a minimum 4 mm profilmélység, mivel a lamellák megfelelő működése így biztosított. Ennek ellenőrzését a gyártók a téli abroncsoknál külön kopásjelzőkkel segítik. Ha már ellenőriztük a gumikat, hasonlítsuk össze az egyes abroncsok kopását. Nem kell milliméterre egyeznie, ám ha valamelyik abroncs érzékelhetően elhasználtabb, vagy féloldalas kopást mutat, mindenképp ellenőriztessük szakemberrel a futómű-beállításokat. Az egyenletes elhasználódás érdekében javasolt még az abroncsok forgatása is, amit a járműgyártók általában 7–10 ezer kilométerenként javasolnak. A jármű használati útmutatójában ellenőrizheti a gyártó javaslatát.

Szezonális átszerelés

Amennyiben a futófelületen vagy az oldalfalon sérülést, repedést, vágást, dudort, vagy egyéb elváltozást találunk, mindenképp javasolt szakember bevonása. A sérülések ugyanis elérhetik a karkaszt (az abroncs vázát), ami a szerkezetbe jutó víz okozta korrózió miatt életveszélyessé is válhat. Amennyiben látható elváltozás van bármelyik abroncson, azonnal keressünk fel egy gumiszervizt!

Új abroncsok felszerelésénél természetes, azonban szezonális átszerelésnél is mindenképp javasolt az abroncsok centrírozása. Ez megszünteti a kerékpánt-gumiabroncs egységének kiegyensúlyozatlanságát, így biztosítja a sima futást. Érdemes vezetés közben is figyelni a jelekre: a szokatlan vibrálást, rázkódást például okozhatják a kiegyensúlyozatlan abroncsok is. Egy jól beállított, jó minőségű, rendszeresen karbantartott abroncs­garnitúra meghálálja a törődést – hosszú élettartammal, és biztonságos autózással. Ami pedig még a pénztárcánkat is kíméli – az üzemanyag-takarékos (alacsony gördülési ellenállású) abroncsokkal az autó fogyasztását is csökkenthetjük.

KM


Vajon hány éves a gumi?

A gumiabroncsok lassan ugyan, de öregszenek. Természetesen megfelelő tárolás mellett az új abroncs több év után is megőrzi eredeti tulajdonságait. Két évszámot érdemes megjegyezni. Új abroncs esetén 6 évnél öregebb abroncsot már ne szereltessünk fel! A használatban lévő abroncsok esetén pedig a gyártástól számított 10 év után mindenképp javasolt a csere – függetlenül a maradvány-profilmélységtől. Az abroncs gyártási idejét a DOT-szám utolsó négy számjegye jelöli. Pl: 0817 = 2017 nyolcadik hetében készült.



.
SZUPERINFO.HU