Bíró Eszter: „Minden téren maximális igényességre törekszünk”

Bíró Eszter: „Minden téren maximális igényességre törekszünk”
Nemrég jelent meg Időradír címmel Bíró Eszter zenés képeskönyve 15 dalos cd melléklettel a Móra Kiadó gondozásában. Ez a harmadik gyerekek számára készült albuma az Állati Zenés ABC első és második része után.

– Milyen koncepcióra épült a most kiadott anyag?

– Ezúttal úgy gondoltam, hogy az idő témaköre izgalmas kiindulópont lehet, mivel ennek megértése nem könnyű a gyerekek számára. Korábban számos visszajelzést kaptam mind a szülőktől, mind az iskolai és óvodai pedagógusoktól, hogy a dalok nagy segítséget jelentenek a kicsik fejlesztésében. Ezt én magam is tapasztaltam a saját gyermekeimnél, mivel kisfiam csak kétéves volt, amikor az abc mind a 44 betűjét fel tudta sorolni az erről szóló ABC-dal hatására. Úgy gondolom, egy ilyen pici gyermeknél ez nem kis teljesítmény. A most megjelent Időradír dalait szintén egy alaptörténet fűzi össze, amelynek főszereplője az Időmanó. Ő kalauzolja el a gyermekeket abba a mesevilágba, ahol játékosan tanulhatnak az idő egységeiről, az évszakokról, de ismereteket szerezhetnek a nagyobb ünnepeinkről is.

– Sokoldalú előadóművész vagy. Láthattunk filmben, színpadon musical szerepekben, énekesnőként hallhattunk többféle műfajban, néhány éve pedig gyermekeknek szóló kiadványok fűződnek a nevedhez. Hogy érzed, ebben teljesedtél ki vagy ez is egy állomás és folytatod majd a kalandozást?

– Nem alakítom tudatosan a pályámat. Teljesen véletlenül esett úgy, hogy ez a műfaj engem is ennyire szíven talált, illetve a gyerekközönség is elfogadott benne. Jelenleg hatvan gyerekdal környékén járunk, és büszkén mondhatom, egyetlen töltelékszám sincs a lemezeken. Födő Sándor zeneszerzővel és Hegyi György szövegíróval egyetértésben úgy gondoljuk, nagy felelősség a gyerekeknek zenét készíteni, ezért mind a hangszerelés, mind a tartalom terén maximális igényességre törekszünk. Fontosnak tartjuk, hogy a legkisebbeken kívül a nagyobbak, illetve a szülők is szívesen hallgassák a dalainkat, számukra is értéket nyújtsanak. Öröm, hogy az új anyagon Marék Veronika, Varró Dániel és Weöres Sándor Födő Sándor által megzenésített versei is szerepelnek a már említett Hegyi György mellett, illetve az is, hogy sok kivételes tehetségű kollégám is közreműködik az albumon, többek között Horváth Charlie, Oláh Ibolya, Szalóki Ági, Rohmann Ditta és Szolnoki Péter.

– Hogy látod, a mai gyerekeknek mire van igényük a zenében és te magad milyen szempontokat tartasz fontosnak egy gyermekdal megalkotásakor?

– Lényeges, hogy a szöveg könnyen megjegyezhető legyen, a mai kornak megfelelő tartalommal rendelkezzen és humorban bővelkedjen. Az emberek hajlamosak azt hinni, hogy a gyerekek csak a nagyon leegyszerűsített mondanivalót képesek megérteni, de ez egyáltalán nem igaz. Cseppet sem kell és nem is szabad a képességeiket alábecsülni.

– Milyen közönség a gyerekek? Miben könnyebb és miben nehezebb nekik énekelni egy koncerten, mint a felnőtteknek?

– A gyerekek nagyon érdeklődőek és nyitottak, viszont éppen ennyire őszinték is. Ha valami nem tetszik nekik, azt bizony egyértelműen kinyilvánítják. Felállnak és kimennek. Rettentő nagy feladat olyan műsort összeállítani, amely mindvégig le tudja kötni a figyelmüket. Ezt a generációt rengeteg inger éri, hozzá vannak szokva, hogy mindig történik valami körülöttük. Egy előadástól is ezt várják el. Éppen ezért, aprólékosan felépítettük a színpadi produkcióinkat, a dalok között és közben számos játékos elem szerepel, amelybe bevonjuk a közönséget is. Ez nagyon jól működik.

– Egy gyerekdalokat éneklő előadó esetében lehet beszélni rajongótáborról? Mennyire jellemzi a rajongás a gyerekeket? Miben nyilvánul meg?

– Megható szembesülni a gyerekek szeretetével és rajongásával is. Ők ezen a téren is iszonyatosan őszinték, sugárzóan lelkesek. Az Időradír lemezbemutatómon például egy kislány két dal között bekiabálta, hogy szeretlek Bíró Eszter, míg egy másik kislány az apukájának mondta azt, hogy két „dolgot” szeret legjobban, Freddie Mercury-t és engem. Csodálatos érzés ilyeneket visszahallani. Tisztában vagyok azzal, hogy bár közvetlenül én kapom ezeket a dicsérő szavakat, de valójában az egész csapatnak szólnak, akiknek köszönhetően ezek a dalok és produkciók megvalósulhatnak.

– Tizenhat éves korodban, a Budapesti Operettszínház Miss Saigon című előadásnak címszerepében indult a művészi pályád. Jelenleg a színház milyen szerepet tölt be az életedben?

– A színház még mindig nagy szerelem, bár a maradandósága miatt a film és a zene talán közelebb áll a szívemhez. Most is játszom az Operettben, az Elfújta a szélben Melanie Hamilton szerepében, és a Levelek otthonról előadásban.

– Melyik volt a legkedvesebb színházi feladatod?

– Erre nem könnyű felelni, mert nagyon sok szép feladat talált meg. A Miss Saigon talán kiemelkedik közülük abban az értelemben, hogy gyönyörű drámai a történet és valami elképesztő ívet ír le a karakter az előadás folyamán. Gyakorlatilag az első perctől az utolsóig színpadon voltam. De említhetném még Az Operaház fantomjának Christine-jét, vagy éppen Mariat a West Side Storyban, mindegyiket nagyon szerettem.

– Mostanában hol lehet találkozni veled?

– Május 26-án, gyereknapon sok helyen megfordulunk, 11 órától az Újpesti Rendezvénytérben, délután Szekszárdon, előző nap az Örvényeshegyi pikniken, másnap pedig Egerben. Felnőtteknek szóló koncertek is lesznek a közeljövőben: Bodrogi Évával, Födő Sándorral és Gerendás Péterrel lesz egy közös estünk június 22-én Hatvanban, Falusi Mariannal pedig június 30-án Dunaújvárosban.

– Milyen terveid vannak a jövőre vonatkozóan?

– Az Időradírt szeretném minél több helyszínre elvinni és bízom benne, hogy eljutunk vele külföldre is. Nemrég jöttem haza egy német turnéról, de voltunk Washington DC-ben, Londonban és Erdélyben is… Nagyon szeretek utazni, külföldi közönség előtt fellépni. És bízom benne, hogy várnak rám szép színházi szerepek is.

Budai Klára

Fotó: Pejkó Gergő



Budapest.
SZUPERINFO.HU