2016.07.13 10:26; Frissítve: 2016.07.13 10:26


Illényi Katica – a theremin az új szenvedély

Illényi Katica – a theremin az új szenvedély
Két évvel ezelőtt, amikor utoljára beszélgettünk, még az szerepelt Illényi Katica neve mellett a wikipedián, hogy hegedűművész, tánc- és énekművész. Ma már a theremin művész megnevezés is olvasható a sorban.
hiba beküldése

A theremin egy nagyon speciális hangszer, nehéz megtanulni játszani rajta, és világviszonylatban is kevés előadó vállalja, hogy közönség előtt szerepel vele. Nem is csoda, hiszen Katica türelmét és kitartását is folyamatosan edzésben tartja a világ legelső elektromos zeneszerszáma, amelyről sokan talán csak most, a művésznő által hallanak először.

– Hogy jött az életedbe ez a különleges hangszer, és hogyan lett a találkozásból szerelem?

– Szokásom, hogy a darabokat, amiket játszom hegedűn, mindig megnézem más előadóktól a YouTube-on. A jó és rossz előadásokból is nagyon sokat lehet tanulni. Egyszer véletlenül rákattintottam Clara Rockmore videójára. Mint később megtudtam, Clara egy óriási theremin idol, Theremin kortársa, nagy szerelme és tanítványa volt. Megtetszett a videó, beírtam a keresőbe, hogy theremin, és mindent elolvastam róla. Egész éjszaka nem tudtam aludni, olyan izgatott voltam. Ének és hangszer egyben. Biztosan tudtam, hogy meg tudnám tanulni, bár azt még nem tudtam, pontosan hogyan működik. Másnap rögtön elkezdtem kutatni, hogy hol lehet kapni, és végül Amerikából rendeltem egyet, nagy nehezen összeraktam, majd autodidakta módon elkezdtem tanulni. Énekeseket kezdtem figyelni, így akadtam rá a Volt egyszer egy vadnyugatra, ami az első dal lett, amit megtanultam thereminen játszani.

– Hogyan tudnád röviden összefoglalni a működését és azt, hogy miben áll a megszólaltatásának a nehézsége?

– Ez egy elektromos hangszer, a világ első elektromos hangszere. Abban különbözik az összes többi hangszertől, hogy érintés nélkül lehet megszólaltatni. Látványban ezért annyira izgalmas egy thereminező művész. A hangszer két oldalán található két antenna között létrejövő elektromágneses mezőben kell eltalálni a hangokat. A vízszintes antennánál bal kézzel a hangerőt, a jobb oldali függőleges antennánál pedig a hangmagasságot lehet szabályozni. A nehézség az, hogy a hangokat láthatatlanul a térben kell eltalálni, az egyetlen kontrol az emberi fül. A zongorán ott a billentyű, itt nincs ilyen támpont.

– Miben ad többet vagy mást neked, mint a hegedű?

– Többet nem tud adni. Egyszerűen más hangulat. Inkább az énekléshez tudnám hasonlítani. Abban jobb, mint az éneklés, hogy bár nagyon hasonló a hangja az emberi énekhanghoz, itt sose fogy el a levegő és rendkívül tágasak a hangmagassági korlátok.

– Mennyire mered már rábízni magad? Teljesen magabiztos vagy, amikor a theremint szólaltatod meg, vagy még van benned „félelem”, hogy bármelyik pillanatban okozhat meglepetést, mutatkozhat meg olyan tulajdonsága, amivel korábban nem találkoztál?

– Ha lenne egy olyan hangszerem, amire vágyom, akkor biztosabb lehetnék a hangszerben magában. Anno kifejlesztettek egy stabilabb theremint is, de sajnos azt már nem gyártják. Az én hangszerem valóban tud nekem meglepetést okozni, például más helyszíneken sokszor máshogyan szól. A hangok elhelyezkedése függ a terem méretétől, a színpad magasságától. Volt olyan, hogy a színpadba szerelt vasbeton szerkezet teljesen megbolondította a hangszert, végül le kellett mennem a színpad elé játszani. A fémet se szereti a közelben, de a hő is meg tudja változtatni az elektronikáját. Megtörtént egy koncertemen, hogy a hőség miatt eltűntek a mély hangok a hangszerről. Skype-on hívtam egy Franciaországban élő szakembert, aki végül távirányítással azt tanácsolta, hogy egy CD-t rakjak a hangszer tetejére, ezzel tudom orvosolni a problémát.

– Számos kiadványod jelent már meg, amelyen énekelsz és/vagy hegedülsz, hamarosan azonban a theremin is kap egy önálló albumot. Hol tartotok jelenleg a munkálatokban és milyen hangulata lesz ennek a lemeznek? Milyen szerzemények lesznek hallhatók rajta?

– Ez egy karácsonyi theremin CD lesz. Itthon Theremin Karácsony, illetve nemzetközileg Theremin Christmas címen jelenik meg. Már majdnem készen vagyok a feljátszással, most készülök egy fotózásra hozzá. Vicces volt a nyári hőségben eljátszani a White Christmast, szóval nálam már karácsonyi hangulat van tavasz óta. Az albumon egyébként olyan jól ismert ünnepi dalok lesznek, mint a Winter Wonderland, Bárdos Lajos Karácsonyi bölcsődala, Gounod Ave Maria-ja…

– Mi az eddigi legjelentősebb elismerésed, amelyet a theremin kapcsán kaptál?

– A Volt egyszer egy Vadnyugat című szerzemény theremin átirata nemrégiben egy nemzetközi elismerésben részesült, a The Akademia Music Awards jóvoltából. Nagyon jólesett amellett, hogy Morricone menedzsere is gratulált a felvételhez a „Mesterrel” együtt, akinek megmutatta a darabot.

– Van még olyan hangszer, ami mozgatja a fantáziádat, amit szívesen megtanulnál még, esetleg be is építenél a repertoárodba?

– Most jelen pillanatban nincs, de ez nálam nem jelent semmit. Mindenesetre remélem, egy darabig nem is jön semmifajta új őrület, mert így is minden nap úgy fekszem le, hogy valami elmaradt, valamit nem gyakoroltam eleget, és emiatt állandó rossz érzésem van.

– Így, hogy ennyi mindennel foglalkozol, hogy tudod beosztani az idődet, hogy jusson idő mindkét hangszer gyakorlására, valamint ének- és táncórákra is?

– Szinte minden nap kimarad valami. De viccet félretéve, csak úgy lehet, hogy már este eltervezem, hogy mit fogok csinálni másnap, és beosztom az időmet. A terv szinte mindig el is bukik, mert amit éppen csinálok, abban szeretek elmélyedni. Ilyenkor azt a tevékenységet nem szabad abbahagyni, és beáldozok egy másikat. Koncertek, turnék előtt viszont kőkemény beosztás szerint kell élnem, máshogy nem megy.

– Sosem voltál egyhelyben toporgó típus, az itthoni tevékenységek mellett minden évre jut egy-két jelentősebb utazás is. Idén novemberben Vietnám a cél. Hogyan jött ez a felkérés és milyen programjaid lesznek a kint töltött 10 nap alatt?

– A Vietnámi Nagykövetség kért fel, hogy Magyarországot képviseljem Hanoi-ban és Ho Si Minh városban 2016 novemberében. Itt rendezik az Európai Unió Kulturális Fesztiválját. A Vietnámi Nemzeti Szimfonikus Zenekarral koncertezem Tetsui Honna karmester úr vezényletével, emellett lesz egy hegedű – theremin – zongora előadásom, illetve felkértek, hogy tartsak egy theremin kurzust a Vietnámi Zeneakadémián.

– Milyen koncertek várhatók az év további részében, illetve év elején, ami számodra mindig különösen kiemelt időszak?

– Elég sok fellépésem és felkérésem van az év második felére valamint 2017-re és 2018-ra is. Most az év első felében szinte végig stúdióban voltam és csak egy-egy előadást vállaltam, így már nagyon várom a koncertezést. Nemsokára Hévízen játszunk, majd a Nyári Zsidó Fesztiválon is szerepelek a Swing De Gitanes izraeli együttessel gipsy swing stílusban. Ez egy jazz koncert lesz; két gitár, bőgő és hegedű lesz a felállás. Nagy példaképem, a francia hegedűs Stéphane Grappelli és Django Reinhardt szerzeményeit fogjuk játszani. Ősszel Magyarországon több koncertet is adok, köztük olyan különleges előadások is lesznek, mint októberben a RAM-ban, ahol Kiki – Patkó Béla vendégeként szerepelek. Veszprémtől Nyíregyházáig sok helyre elmegyek a zenekarommal, vagy szólistaként. 2017. január 1-jén Kecskeméten adok újévi koncertet a Kecskeméti Szimfonikus Zenekarral, majd január 14-én lesz Újévi koncertem a Kongresszusi Központban. Erre az estre meghívtam azokat a művészeket is, akiket szeretek és tisztelek; Micheller Mirtillt, Sárik Pétert, Orosz Zoltánt, Magyar Hajnalt és Csaba öcsémet.

Budai Klára



Budapest.
SZUPERINFO.HU




Belépés



Elfelejtetted a jelszavad?
Új felhasználó regisztrálása