Kentaur: „Igyekszem perfekcionista módon végezni a munkámat”

Kentaur: „Igyekszem perfekcionista módon végezni a munkámat”
■ Novemberben volt a bemutatója, március 10-én és 11-én, május 26-án és 27-én pedig 4 alkalommal lesz újra látható a BOK (volt Syma) Csarnokban a PS Produkció előadása, a We Will Rock You – Queen – Ben Elton Musical.

  • Novemberben volt a bemutatója, március 10-én és 11-én, május 26-án és 27-én pedig 4 alkalommal lesz újra látható a BOK (volt Syma) Csarnokban a PS Produkció előadása, a We Will Rock You – Queen – Ben Elton Musical. A díszlet és a jelmez egyaránt Erkel László Kentaur kreativitását dicséri.

– Amikor megálmodta a terveket, mi volt a fő szempont mind a színpadi látvány, mind a kosztümök tekintetében? Ez a feladat milyen új kihívások elé állította?

– A budapesti előadás először a darab 2001 londoni bemutatója óta lehetőséget kapott egy teljesen új, úgynevezett non-replica megvalósításra. Ez azt jelenti, hogy a produkció jelmezei, díszletei, koreográfiája és rendezése eltér az eredeti darabétól. Egy ilyen nagy múltú és híres produkciónál ez nagy kihívás, és egyben megtiszteltetés. Igyekeztünk a mai modern formatervezésnek, színház- és costume designnak egy friss, fiatalos, lendületes táncokkal és pergő, humoros jelenetekkel teli elegyét színpadra állítani. Eredetileg egy klasszikus színházi térben bemutatandó előadásban gondolkodtunk, de az élet úgy hozta, hogy a BOK csarnok épületében kellett egy komoly, nagyszínházi élmény illúzióját megteremteni. Ezért a díszlet végül sok átalakuláson és fejlődésen ment át a majdnem egyéves tervezési folyamat során, de úgy gondolom, ez végül abszolúte az előadás javára vált.

Az elsődleges szempont a jelmezeknél az volt, hogy megmutassunk egy jövőbeli elképzelt világot-, annak a különböző karakterű divatját, mindemellett egy olyan neoklasszikus öltözködési stílust, ami az elképzeléseink szerinti jövőben a mai pop és rock kultúra divatelemeit a jövő modernségével keveri. Ez a múltidézés a high-techel jellemzi a díszlet vizuális alapkoncepcióját is. Lehetőségünk nyílt a legmodernebb LED vizuális technikai elemekkel dolgozni és a lámpaparkunk is a legújabb technikát vonultatja fel. Mindemellett olyan díszleteket kellett tervezni, amelyek ebben a nem „klasszikus” színházi térben is gyors jelenetváltásokra, szinte „filmszerű” változásokra adnak lehetőséget. Bizton és elbizakodottság nélkül állíthatom, olyan produkciót hoztunk létre Cornelius Baltus rendező, Turi Lajos Péter koreográfus, Madarász János „Madár” light designer együttműködésével, amely minden szempontból, bárhol a világon megállja a helyét.

– Meglátása szerint mi az előadás sajátossága, alkotóként mit tart benne igazán izgalmasnak?

– A musical színjátszás történetében ritka a kifejezetten rock musical. A Queen fantasztikus, magával ragadó zenéje, amely egyben rockos és lírai, és Freddie Mercury csodálatos dalszövegei, amelyek kitűnően és az eredeti szövegtartalmaknak megfelelően szólalnak meg Miklós Tibor magyar fordításának köszönhetően. A Queen slágereinek energikusságát egy kitűnő, a hazai rock zenészek legjavából álló zenekar interpretálja egy fantasztikus énekes színészekből álló társulattal. A dalok valódi színházi élménnyel és egy koncert hangulatával egyszerre mutatják be ezt a futurisztikus történetet. Mindezt kitűnő hangminőségben, egy olyan vizuális környezetben és háttérrel tehetjük meg (videodesign: Bajkov Valentin), mintha egy professzionális nyugati előadó koncertjén lennénk. Azt hiszem, unikális produkció ez a hazai musicaljátszás történetében.

– Rendkívül sokoldalú, kreatív ember, a Wikipedia szerint a foglalkozása színházi díszlettervező, jelmeztervező, zenész, festő és énekes. Ezen tevékenységek közül melyikben tudta leginkább megélni a kreativitását, megvalósítani önmagát?

– Talán mindegyikben, hiszen minden említett műfaj, amiben eddig működtem, kreativitást és kitárulkozást kíván a művésztől. A zenés színház látvány- és jelmeztervezése talán azért lett mindezek közül a kedvencem, mert összetett, tulajdonképpen minden említett műfajból van benne. A mai musicaljátszás a legbonyolultabb látvány- és hangtechnikai kihívásokkal állítja szembe az alkotókat. Az előadóknak nagyon komoly és összetett technikai tudással kell bírniuk: egyszerre kell jó táncosnak, színészek és kitűnő énekesnek lenniük. Egy ilyen előadás nagyon komoly fizikai igénybevétel a teljes teamnek. A We Will Rock You előadáson van, aki 7-8-szor öltözik át parókától a cipőig, közben teljes energia bedobással táncol és énekel. Ezt az „őrületet” több mint 100 háttérmunkás segíti, díszítők, technikusok, öltöztetők, fodrászok, video technikusok, operatőrök, hangosok, fényesek és még sorolhatnám mindazokat, akik összehangolt hangyaboly módjára támogatják az előadás professzionális megjelenését. Természetesen ebből a közönség semmit sem lát, és ez így van jól. Ez az összehangolt kreatív csapatmunka, ez az állandó izgalmas kihívásokkal teli munka az, ami erre a területre vonzott, és azóta a rabja vagyok.

– Meg tudná fogalmazni, hogy mitől kentauros egy-egy előadás? Melyek azok az Önre jellemző stílusjegyek, amelyek alapján fel lehet ismerni a munkáit?

– Nem tudom, hogy van e kentauros stílus a díszletben és a jelmezben. A festészetemben talán jobban fel lehet ismerni magam számára is a stílusjegyeimet. A díszlet- és jelmeztervezés is hordoz nagyon sok egyedi jelleget, de a darab a színészek, a színházi tér, hogy zenés vagy nem zenés az előadás nagyon meghatározza a darab stílusát. Talán a festőiség és gazdag anyaghasználat, illetve a klasszikus színházi metódusoknak a legmodernebb technikai lehetőségek, videotechnika és szcenika újdonságainak keverése jellemző rám. No meg, hogy igyekszem perfekcionista módon végezni a munkámat és összehangolni a produkció látványát.

– Milyen tervei vannak az idei évre? Milyen új feladatok várják?

– A bemutató után 3 hónapig alkotói szabadságot vettem ki. Az elmúlt évek nagyon durvák voltak munka szempontjából. Kell egy kis feltöltődés. Ahogy már említettem, most éppen festek és egy áprilisban nyíló kiállításra készülök. Két hét múlva utazom Szentpétervárra, ahol újra bemutatják a moszkvai sikerszéria után a Vámpírok bálját. Corneliussal (a rendező) szeretnénk, minden olyan újítást, amit az elmúlt években másutt kipróbáltunk, beleépíteni az új előadásokba, felfrissítve, és újabb lendületet adva ennek a szériának. Feltehetőleg a közeljövőben Szentpéterváron is valamilyen új produkcióval fogunk jelentkezni, erről is fogunk kint tárgyalni. Nyáron pedig a Magyar Vámpírok bálja 300. előadását ünnepeljük a Pesti Magyar Színház vendégeként, remélhetőleg ott is sikerül egy- két újítással meglepni a magyar közönséget és a Vámpírok rajongótáborát.

Mindezeken kívül sok egyéb felkérésem van, de ezekről babonából most még nem beszélek. Ki tudja, mit hoz a jövő?

Budai Klára

Fotó: Sárközy Marianna

kentaur-portre-nagy_ne_opt



Budapest.
SZUPERINFO.HU