Az NMHH oktatóanyagokat készített az álhírekről a médiaműveltség európai hetére

Budapest – A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) fiataloknak szóló infografikákat és ezekhez is kapcsolódó, iskolai használatra alkalmas óraterveket állított össze az álhírekről. Az alkalmat az adja, hogy hétfőtől péntekig tart az Európai Bizottság új kezdeményezése, a médiaműveltség európai hete.

A médiaműveltség elsősorban a tömegkommunikációból, az internetről nyert információk kritikus kezelését jelenti, amelyhez elengedhetetlen az általános műveltség. A médiaműveltség annak képessége, hogy a kommunikáció különböző formáihoz hozzáférjünk, képesek legyünk ezeket a formákat elemezni, értékelni és előállítani.

Az NMHH az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében azt írta: a tematikus héten az európai uniós tagállamok az álhírek felismerését is segítő médiaértés jelentőségére hívják fel a figyelmet. A félretájékoztatással szembeni harcban – bár fontos szerepet játszanak a technológiai, szabályozási lépések -, a médiaműveltség fejlesztése továbbra is kulcskérdés marad.

Közölték: a médiaműveltség európai hetében az NMHH és annak médiaértés-oktató központja, a Bűvösvölgy az álhírek elleni küzdelmet állítja középpontba. Az álhírek mennyiségét és terjedését több szereplő befolyásolja: a médiatartalom előállítója, a hírek közzétevői és továbbítói mellett meghatározó maga az értő, értelmezni tudó állampolgár.

A témában elérhető edukációs lehetőségek bővítésére a Bűvösvölgy oktatói az Urbanlegends.hu tényellenőrző oldallal együttműködve fiataloknak szóló segédanyagokat készítettek a téma áttekintéséhez, mélyebb megismeréséhez, otthoni vagy iskolai feldolgozásához. A buvosvolgy.hu/alhirek/ oldalon három életkori szakasz – 10-13 évesek, 14-16 évesek és 17-18 évesek – igényeihez igazított óraterveket érhetők el, valamint öt infografika, amely különböző szempontok szerint tekinti át az álhírek típusait, motivációit, a többi között azt, hogy mi az álhír, miként működik, hogyan ellenőrizhető, vagy mitől számít megbízhatónak a közzétevő. Az oldal tartalmai szabadon felhasználhatók, megoszthatók, az NMHH azokat Facebook-kampányban népszerűsíti, és pedagógusokhoz is eljuttatja.

Ezt azzal egészítették ki, hogy az NMHH – a felnőtt hírfogyasztók megszólításához – támogatott cikkek írására kért fel több olyan online híroldalt, amely szakmai, tematikus iránya miatt pontosan látja bizonyos típusú álhírek terjedésének a logikáját. A cikkek híres álhíreseteket dolgoznak fel, amelyekben megtévesztő, alaptalan információk okoztak kárt a gazdaságban, a gyógyításban vagy mindennapos élethelyzetekben. A cikkek a héten jelennek majd meg, a várakozások szerint több tízezer olvasót elérve.

A kampány átfogó célja, hogy az említett anyagok segítségével gyerekek és felnőttek is jobban rálássanak saját “sebezhetőségükre”, valamint ösztönzést kapjanak a tudatosabb tájékozódáshoz és hírmegosztáshoz.

A médiaműveltség európai hetét az Európai Bizottság első alkalommal szervezte meg, azért, hogy felhívja a közösség figyelmét a médiaműveltség, médiaértés fontosságára. A bizottság tavaly önszabályozó magatartási kódexet is összeállított a demokratikus politikai folyamatokat, illetve az EU polgárainak testi és lelki egészségét, környezetét és biztonságát, gazdasági boldogulását veszélyeztető félretájékoztató kampányokkal szembeni küzdelemre.

Közölték: a Bűvösvölgy-központokat is üzemeltető NMHH-nak nincs hatásköre a megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére vagy szankcionálására, ugyanakkor fontos célja, hogy minden egyéb, nem jogi eszközzel előmozdítsa a tudatos fogyasztói magatartást, hasznos információkkal és eszközökkel támogassa, hogy az állampolgárok tájékozottan járjanak el. Az infografikák és óratervek nemzetközi tapasztalatokon alapuló oktatási javaslatok, nem fejeznek ki hatósági állásfoglalást semmilyen konkrét esetben – olvasható a közleményben.

MTI



Csongrád.
SZUPERINFO.HU