Folytatódik a mélyrepülés – érdemes még egyáltalán dízelt venni?

A 2015-ös dízelbotrány igencsak rányomta a bélyegét az eladásokra
A 2015-ös dízelbotrány igencsak rányomta a bélyegét az eladásokra - © Illusztráció: ÉKN
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Sokan úgy vélik, hogy meg vannak számlálva a dízelautók napjai.


Az utóbbi években a dízelautók aránya Európa-szerte csökkent, és a hazai trendek is hasonlóan alakulnak. A Használtautó.hu adatai szerint 2012-ben még az érdeklődők mintegy kétharmada gázolajos autóra szűrt, tavaly viszont már csupán harmaduk volt rájuk kíváncsi. A 2015-ben kirobbant dízelbotrány igencsak rányomta a bélyegét az eladásokra, ami persze felfogható pozitívumként is, ha a károsanyag-kibocsátást nézzük. Persze meg kell jegyezni, az EU-ban igen szigorúan vett szén-dioxid-emissziós értékek pont a visszaszoruló, illetve visszaszorított dízelautókkal tarthatók könnyebben, így annak kapcsán továbbra is igen nagy bajban vannak az autógyártók.

Feljövőben az e-autók

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai azt mutatják, hogy míg 1990-ben a dízelautók aránya az újautó-­eladásoknál mindössze 13,8 százalékos volt, később már az autóknak akár több mint fele gázolajos motorral fogyott. A csúcsérték 55,7 százalékos dízelaránnyal 2011-ben adódott, sőt 2008-ban a Franciaországban eladott autók 77,3 százaléka volt gáz­olajos. 2017-re az arány 44,4 százalékra esett, míg 2018 szeptember végéig az EU-ban 34,7 százalékra zuhant a dízelek aránya, ami azt jelenti, hogy eladásuk az amúgy növekvő piacon is közel ötödével, 18 százalékkal csökkent. Bár a dízelek helyett a legtöbb vevő benzinest vesz, közben 37,4 százalékkal nőtt az elektromos, 37,1-gyel a hibrid, 24,5-tel a konnektoros hibrid modellek eladása.

A hazai, árérzékenyebb piacon – az új autók körében – sosem érte el az 50 százalékos szintet a dízelek aránya, ám 2010 és 2015 között szerényebb ingadozásokkal, 40–46 százalék között mozgott. 2017-ben már csupán 32 százalékos, tavaly pedig 2007 óta nem tapasztalt mértékben szerény arányban, mindössze 24 százalékban keltek el gázolajjal hajtott autók. Ezzel párhuzamosan a hibridek eladása 61, az elektromos autóké 73,5 százalékkal bővült, és a piaci átlagot meghaladó, 29,5 százalékos növekedést mutattak a benzines autók is, melyekből csaknem 22 ezer példánnyal több fogyott, mint az előző évben.

A Használtautó.hu oldalon 2012-ben még az érdeklődők mintegy kétharmada gázolajos autóra szűrt, tavaly már csupán harmaduk volt rájuk kíváncsi, s a gázolajos modellek aránya a külföldről behozott autók körében is csökken.

Van hova fejlődni

„A dízelek iránti lelkesedés hiánya voltaképp jó hír, hiszen a benzineseknél jellemzően szerényebb fogyasztásuk és szén-dioxid emissziójuk mellett egyéb káros anyagokból, például nitrogén-oxidokból és szén-hidrogénekből, valamint a 2014-ben bevezetett Euro VI-os norma alatt koromrészecskékből is többet pufognak ki, ami egyértelműen káros a légminőségre, így az egészségünkre is. Lenne persze még hova fejlődni, hiszen a behozott autók több mint fele több mint 10 éves, azoknak is csaknem 50 százalékuk gázolajos, épp olyan (legfeljebb Euro IV-es) emissziós normával, amilyennel Hamburg vagy Stuttgart belvárosába már be sem lehet hajtani. Az alacsony fogyasztásra vágyók számára továbbra is ajánlottak a hibrid modellek, melyek piacrésze hazánkban is egyre látványosabban bővül” – mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu autós magazinjának főszerkesztője.

ÉKN

Szubjektív

Megemelem a tanksapkámat azok előtt, akik ebben a kipufogógázos, szmogos jövőképben teljesen tisztán látják, hogy pontosan mi is vár az autósokra. Elképesztő adat: jelenleg megközelítőleg 4 (!) millió jármű van forgalomban Magyarországon. Tény, hogy a dízelt fokozatosan leépítik, az elektromos kontingens pedig „gőzerővel” robog előre, azonban a totális őrségváltás még odébb van. Miközben a használt autók korosodnak, a hibrid modellek palettája egyre színesebb – csak győzzék megfizetni…

– Ladányi Tóth Lajos –

Címkék: , , ,


.
SZUPERINFO.HU