A telefonos állásinterjúról

Illusztráció
Illusztráció - © Fotó: Oli Scarff/Getty Images
Egyre nagyobb térhódításnak örvend már Magyarországon is – a kiválasztás egyik lépcsőfokaként is számon tartott – telefonos interjú.

Sok előnye van mind pályázói, mind munkaadói oldalról, néhány álláskereső mégis ódzkodik tőle, vagy egyszerűen nem találkozott még ilyen helyzettel és meglepődik. Nézzük hát, milyen esetekben kerül sor rá, illetve egyáltalán miért veti be egyre több cég ezt a kiválasztási formát?

Mikor alkalmazzák?

Számtalan oka van annak, ha egy cég a telefonos interjúztatás mellett dönt, van azonban néhány tipikus eset: az egyik, amikor egyfajta szűrőként használják az előzetes telefonos egyeztetést, annak érdekében, hogy felesleges személyes interjúkra kerüljön sor. Ezek általában rövid, néhány perces beszélgetések szoktak lenni, jellemzően a bérigény iránti érdeklődésre, a nyelvtudás szintjének ellenőrzésére vagy egyéb gyors adategyeztetésre szolgálnak (pl. elhúzódó keresések esetén az álláskeresés aktualitását firtatják). De az is előfordulhat, hogy a szóbeli kommunikációs készségünket próbálja ily módon felmérni a munkaadó. A másik helyzet, amikor az interjúztatást telefonon keresztül oldják meg a cégek, az eltérő regionalitás, azaz, ha pl. a betöltendő állást másik településen kell végezni – gyakori az újonnan induló, nemzetközi hátterű vállalatoknál vagy a több telephellyel rendelkező cégeknél.

Előnyei

Álláskeresői szemmel nézve mindenképpen előny, hogy a telefonos interjúnál nem számítanak a külsőségek, pl. az öltözék, a testbeszéd, csakis a mondandón van a lényeg. Jóval kényelmesebb, kevesebb stresszel járó helyzet ellentétben a személyes interjúval, ahol sokszor már azon is izgul a jelölt, hogy időben megérkezzen a megbeszélt időpontra, egyáltalán, hogy megtalálja a céget. Kellő határozottsággal még arra is lehet befolyásunk, hogy a számunkra legideálisabb időpontban, nyugodt körülmények között történjen meg a beszélgetés. Ehhez kapcsolódóan további óriási előnye, hogy nem kell szabadságot kérni a jelenlegi munkaadótól.

Hátrányai

Amit az imént előnyként említettem, gyakorlatilag egyben hátrány is lehet egyes pályázók számára – ez pedig az a tény, hogy telefonos interjú esetén kizárólag a verbális kommunikáció az egyetlen eszköz, ami rendelkezésére áll a jelöltnek a munkaadó meggyőzésére. Aki kevésbé kommunikatív, könnyen zavarba jön, annak érdemes treníroznia magát ilyen helyzetekre – erre kiváló megoldás lehet, ha a baráti körből vagy családunkból megkérünk valakit, hogy segítsen néhány jellemző interjúkérdés átbeszélésében.

Mire figyeljünk?

Nagyon fontos a már említett nyugodt körülmények megteremtése, ezért ha pl. éppen közlekedünk, vagy más, zajos helyen vagyunk, inkább kérjünk egy másik időpontot a beszélgetés lefolytatására. Ne féljünk attól, hogy emiatt elesnénk az álláslehetőségtől, hiszen az interjúztató érdeke is, hogy zavartalan legyen a beszélgetés, jól megértse egymást a két fél. Ha mégis emiatt nem ránk esne a választás, akkor valószínűleg komolytalan állásajánlatról van szó, ahol amúgy sem éreznénk jól magunkat.

Ezen kívül fordítsunk kellő időt arra is, hogy minden szempontból felkészültek legyünk. Gyakran követik el a pályázók azt a hibát, hogy amikor érkezik a telefonos megkeresés, bemutatkozik az interjúztató és elmondja, melyik cégtől és milyen állás ügyében jelentkezik, a jelöltnek fogalma sincs az adott munkakörről és ezt még szóvá is teszi. Ez rendkívül kellemetlen tud lenni, ezért praktikus megoldás, ha sok helyre pályázunk egy időben, hogy vezessünk valamilyen nyilvántartást az elküldött jelentkezésekről (pl. egy Excel táblázatban). Ha ennek ellenére sem rémlik, melyik állásról van szó, inkább kérjünk bővebb információt elöljáróban, de semmiképpen ne tegyük szóvá, hogy nem emlékszünk a konkrét álláshirdetésre.



Karcag.
SZUPERINFO.HU