„Minden gyerekben van jó, mindenkiben van tehetség”

„Minden gyerekben van jó, mindenkiben van tehetség”
Történelem, honismeret tanárként négy évvel ezelőtt az 1 perc és nyersz! című vetélkedőben ismerhették meg az emberek Balatoni Józsefet, azaz Jocó bácsit, amelybe azért jelentkezett, hogy a 8. osztálya kirándulására anyagi fedezetet teremtsen.

Azóta egyre nő a népszerűsége, folyamatosan duzzad a követőinek a száma a Jocó bácsi világa nevet viselő Facebook csoportjában, cikkeket publikál, előadásokat tart, nem utolsó sorban pedig a 6. könyve jelent meg az idei évben.

– Nem igazán tipikus, hogy egy tanárból jó értelemben vett celeb lesz. Hogy élted ezt meg?

– A Jocó bácsi világa Facebook oldalam már a vetélkedő előtt néhány hónappal elindult, pár ezer követőm lett addigra. A játék elvesztése, és a gyűjtés indítása miatt hirtelen kerültem a média figyelmének központjába, két hét alatt több mint negyven interjút adtam. Mindig is szerettem szerepelni, nagyon élveztem az egészet. Persze, hazudnék, ha azt mondanám, hogy az első élő interjúm előtt nem remegett a lábam. Azt hittem, a nagy érdeklődés lecseng majd, de szerencsére nem így lett, mind a mai napig hívnak televíziós, rádiós műsorokba, jelennek meg rólam cikkek, interjúk. Három évvel ezelőtt íróként is debütáltam, ami egy új szín volt a palettán. Nagyon élvezem az írást, szeretem magam beleélni a regényeim szereplőinek történetébe, életébe. Amikor írok, akkor benne élek én is a sztoriban. És nagyon jó érzés, hogy a könyveim (Kamaszharc; Osztályharc; Önharckép; Tanulj szabadon, taníts szabadon!) sikeresek, az olvasók visszajelzései nagyon pozitívak, amik motiválnak és feltöltenek.

Izgalmas témák

– Tanárként mit tartasz vezérlőelvednek?

– Azt, hogy az iskola egy szuper hely, tanulni pedig menő, ha a pedagógus lelkes, elszánt, és széles módszertani palettával rendelkezik. Az is nagyon fontos hogy az ember mindig, minden körülmények között legyen önmaga, legyen őszinte másokkal és magával is. És abban is hiszek, hogy humorral minden sokkal könnyebb, minden kicsit jobban elviselhetőbb.

– A könyveid főként a kamaszkorral, a tanítással kapcsolatosak. Az eddigi művek esetében mi alapján helyeztél fókuszba egy-egy témát, és milyen további könyv-téma tervek körvonalazódnak még benned?

– Igyekeztem az alapján témákat választani, hogy a mai gyerekeket mi foglalkoztatja, mi érdekli őket, mi van a gondolataik középpontjában. Ezért lettek többek között az útkeresés, az önmegvalósítás, az emberi kapcsolatok, a szerelem, a szex a fő témái a regényeimnek. Természetesen, vannak még bennem formálódó regényötletek, de erről egyelőre nem szeretnék beszélni.

Fontos az őszinteség

– Ha beleszólásod lenne az oktatás reformálásába, min/miken változtatnál?

– Ezt kérdést sokszor megkapom, és mindig nehéz rá válaszolni. Ami biztos, hogy visszaállítanám az iskolák, a pedagógusok teljes önállóságát, szabadságát. Széles módszertani képzést vezetnék be minden iskolában. Lehetővé tenném az élménypedagógia, a kalandpedagógia, a drámapedagógia, kooperatív pedagógia, témahetek, témanapok, táborok teljes körű alkalmazását, szabadon. Már egy ideje várom, hátha egyszer az illetékesek is felteszik nekem a kérdést, és még a választ is meghallgatják, megfogadják.

– Hogyan tudja egy tanár elnyerni a diákok bizalmát? Egyáltalán, manapság van a tanároknak kapacitása arra, hogy a tananyag leadása mellett a diákok lelkivilágával is foglalkozzanak?

– Én azt gondolom, és abban hiszek, hogy addig a pedagógus nem tud sikeresen és hatékonyan dolgozni a diákokkal, amíg ők nincsenek rendben. Ehhez elengedhetetlen, hogy lehetőségük legyen elmondani, üzenetben megírni a problémáikat, a kétségeiket, a gondolataikat, mindent, amit szeretnének. Hogy ez megvalósulhasson, muszáj, hogy én is nyílt, elfogadó és őszinte legyek velük, hogy ne legyenek tabuk. Mert a tabuk csak tabukat szülnek, a végén pedig semmiről sem fognak beszélni majd. Egy jó beszélgetés elindításához, de akár lebonyolításához is nagyon jó eszközök a különféle üzenetküldő applikációk, amelyeken keresztül sokkal könnyebben tudnak velem kommunikálni a diákok, a szülők. Szerintem ma a tanítás mellett legalább ugyanakkora hangsúlyt kellene, hogy kapjon a gyerekek lelkivilágának ismerete, ápolása.

Segítség a szülőknek

– Tapasztalataid szerint a szülők mennyire tudják helyesen kezelni a gyermekük iskolai előmenetelének „menedzselését”?

– A Felelős Szülők Iskolájával, Tibenszky Móni Lisa és Vargacz Alexandra ügyvezetőkkel, barátaimmal – akik az én menedzsmentemet is viszik – évek óta azon dolgozunk, hogy minél több mankót, tanácsot adjunk a szülőknek ahhoz, hogyan is kezeljék az iskolai problémákat, a kamaszkort, a gyerekek lelkivilágát. Számos cikk áll rendelkezésre, rengeteg előadást, konferenciát, tartunk ebben a témakörben is az ország különböző pontjain. Szerencsére nagyon sok szuper szakértővel dolgozhatok együtt, akiktől rengeteget tanulhatnak nem csak a szülők, hanem a pedagógusok, így én is.

– Hogyan lehet ebben a szakmában elkerülni a kiégést?

– A folyamatos tanulással, képzésekkel, új és újabb módszerek kipróbálásával, alkalmazásával egy folyamatos megújulás is biztosított a pedagógusok számára. Nem mellékesen pedig ezekkel a módszerekkel nagyon érdekes, izgalmas órák kerekednek ki, amit a pedagógus is legalább annyira tud élvezni, mint a gyerekek. Ez megvéd a kiégéstől.

– Mi volt az eddigi életed/pályád legnagyobb tanulsága?

– Az, hogy minden gyerekben van jó, mindenkiben van tehetség, csak meg kell találni, fel kell fedezni, és később azt erősíteni.

– Milyen terveid vannak a közeli vagy a távolabbi jövőre vonatkozóan?

– Folytatni, amit eddig tettem, folyamatosan fejlődni és menni előre az általam kijelölt úton, az elveim mentén.

Budai Klára

Fotók: Hajas Orsi



.
SZUPERINFO.HU