Paleolit táplálkozás- Új őrület vagy visszatérés őseink táplálkozásához?

Paleolit táplálkozás- Új őrület vagy visszatérés őseink táplálkozásához?
Megjelenő cikkeimben a paleolit táplálkozás kedvező hatásaira, illetve a hivatalos étrendi ajánlás negatív hatásaira szeretném felhívni az olvasók figyelmét.

Sokan végig sem fogják olvasni, sokan végig olvassák majd hogy megpróbáljanak valamilyen formában az ipar által mozgatott hivatalos étrend ajánlás mellett érvelni, és a tapasztalatom az hogy sokan fogékonyan és érdeklődéssel fogják olvasni ezeket a cikkeket.

A kérdésre a válasz is-is. Új, mivel az eddigi dogmákkal, szokásokkal ellentétes elveket fogalmaz meg, ezáltal nagy mértékben hasonló táplálkozási sémát tudunk kialakítani, mint amit az őseink követtek. Ősök alatt nem a tej-élet, erő, egészség tejipari marketing szlogenbe felnőtt generációkat értjük. Kicsit régebbre kell visszamennünk ahhoz hogy ősökről tudjunk beszélni. Úgy 50-60 ezer évet. Azért ennyit mert a mai ember genetikai állománya kb. azóta nem változott. Így az anyagcseréje és hormonháztartása sem amit a táplálkozással nagymértékben tudunk befolyásolni, ezáltal vagy egy egészséges vagy egy kóros állapotot kialakítani.

Mi a paleolit táplálkozás? Legegyszerűbben úgy lehetne megfogalmazni, hogy egy olyan alacsony szénhidráttartalmú étrend, amelyhez az ember az evolúciója során alkalmazkodott. A jelenleg HIVATALOSAN ajánlott táplálkozási séma nem ilyen? A válasz nem, ezáltal nem is lehet egészségesnek nevezni. Erre bizonyíték az egyre több szív-és érrendszeri megbetegedés, rákos megbetegedések, elhízás, cukorbetegség, reflux, allergia, meddőség és egyéb civilizációs betegségek. A mai hivatalos ajánlás szerint fogyasszon mindenki lehetőleg minél több gabonából származó szénhidrátot, tejtermékeket, mérsékelt mennyiségben fehérjét, kevés mennyiségben zsírt. Ezzel szemben a paleolit táplálkozási modell úgy épül fel, ha egy táplálkozási piramist képzelünk el, hogy alján húsok, halak, ezek fölött a zöldségek, illetve gyümölcsök, ezek fölött bogyók és magvak. Ezek képezik a gerincét a paleolit étrendnek. Az éles szemű olvasó észrevehette hogy ebből a tejtermékek és a gabonanövények hiányoznak. De nem csak ezek, hanem majdnem az összes földműveléssel és iparosodással bevezetett élelmi anyag hiányzik a paleo piramisból, pont azért mert ezek az élelmi anyagok nem az utóbbi 50-60 ezer évben, hanem maximum az utóbbi pár száz évben kerültek az ember étlapjára. Ennyi idő nem lehetett elég hogy alkalmazkodjunk ezekhez az ételekhez, ezáltal egészségügyi problémák nélkül nem is lehet hosszú távon büntetlenül fogyasztani őket, illetve kialakult egészségügyi problémáktól megszabadulni is igen nehéz ha ezek az élelmiszereket fogyasszuk.

Mi az amit fogyaszthatunk? Egyszerűbb megfogalmazni mit nem, mivel ezeken kívül nagy valószínűséggel minden más élelmiszert fogyaszthatunk egészségügyi kockázat nélkül.

Fogyasztásra nem ajánlott hüvelyesek:

1, az összes babféle

2, csicseriborsó

3, lencse

4, borsók

5, amerikai mogyoró

6, szója és szójakészítmények

Fogyasztásra nem ajánlott keményítő tartalmú zöldségek

1, burgonyafélék

2, manióka

3, keményítő tartalmú gyökerek

4, tápióka

5, jamgyökér (édesburgonya)

6, csicsóka

Fogyasztásra nem ajánlott gabonafélék

1, árpa

2, kukorica

3, köles

4, zab (zabkorpa* GI:15; GL:8 /nyersen:15/)

5, rizs

6, rozs

7, cirok

8, búza

9, vadrizs

10, amarant* (GI:35; GL:21)

11, hajdina (GI:54; GL: 14)

12, quinona (GI:51; GL:18)

13, trikiále

14, kamut

*viszonylag alacsony szénhidrátterhelést jelentenek és glutént nem tartalmaznak. Kis mennyiségben kompromisszumként olykor fogyasztható.

Fogyasztható zöldségek

1, articsóka

2, spárga

3, cékla

4, mindenfajta paprika

5, brokkoli

6, kelbimbó

7, karfiol

8, kelkáposzta

9, uborka

10, pitypang

11, padlizsán

12, endivia

13, zöldhagyma

14, káposzta

15, karalábé

16, mindenféle saláta

17, gomba

18, hagymák

19, petrezselyem

20, pasztinák

21, tökfélék

22, porcsin

23, retek

24, sárgarépa, fehérrépa

25, porcsin

26, alga

27, spenót

28, tomatillo (mexikói földicseresznye)

29, paradicsom (sokak szerint kérdéses)

30, répalevél

31, vízitorma

32, kína kel

Aki eljutott a cikk végére, abban biztosan sok kérdés felmerült, hogy mit miért ne fogyasszunk, ezekre a kérdésekre a következő cikkekben fogok kitérni, ugyanis az okok , valamint a paleolit táplálkozáshoz kapcsolódó információk fogják a következő cikkek témáját adni. Addig is ne felejtse a kedves olvasó: „Az vagy amit megeszel!”

 /Szerző: Oláh László paleoklubszolnok@citromail.hu/

 



.
SZUPERINFO.HU