Miért fontos a D – vitaminpótlás?

Miért fontos a D – vitaminpótlás?
A D-vitamin-hiány világszerte népbetegségnek számít, a probléma a hazai népesség jelentős hányadát is érinti.

A zsírban oldódó D-vitamin egy része bőrünket érő napfény hatására termelődik. Így késő ősztől kora tavaszig egészséges embereknek is szükségük lehet megelőzés céljából a D-vitamin pótlására. Felnőtteknek 1500-2000 NE, túlsúlyos embereknek ennek kétszerese az ajánlott bevitel.
A D-vitamin elsődleges forrása tehát a bőrt érő napsugárzás, annak is az UV-B spektruma. Nyáron, ha melegen süt a nap, általában már fél óra elég ahhoz, hogy elegendő D-vitamin képződjön bennünk – már persze ha nem vagyunk tetőtől talpig bebugyolálva. Ám túl sok UV-B sugárzás hatására a previtaminból inaktív anyagok képződnek, és a bőr növekvő pigmenttartalma gátolja a D3-vitamin-képzést, ahogyan a túlságosan magas faktorú fényvédő krém használata is. A reggeli és délutáni napsugárzás már gyengécske a termelődéshez, nem beszélve a kora tavaszi és őszi fényekről. A D-vitamin hiány mértéke változó. Márpedig ez a vitamin kell, nemcsak a csontok egészséges fejlődéséhez, de az immunrendszer, az idegrendszer, a szív és érrendszer és az anyagcsere normál működéséhez is. A D-vitamin-képzés ráadásul az életkor előrehaladtával lanyhul, részben ez az oka annak, hogy időseknél gyakrabban tapasztalnak hiányt.
Néhány ételünk (hal, vargányagomba, kakaó, vaj, tej, tojássárgája, máj) is tartalmaz D-vitamint, ám ezekből igencsak nehéz annyit fogyasztani, hogy a szükséges védelmet elérjük (az átlagos magyarországi étrend csak napi 80 NE-et biztosít), ezért a szakemberek hangsúlyozzák, hogy a D-vitamin-ellátottság alapvetően nem étrendi kérdés. Helyette inkább szájon át bevehető, pontosan meghatározható mennyiségű D3-vitamint tartalmazó készítmények (tabletta, olaj, tápszer) rendszeres használatát javasolják.forrás: www.beres.hu



Siófok.
SZUPERINFO.HU