Soft skills, vagyis a puha készségek – Mit kell tudni róla?

Manapság már szinte minden álláshirdetésben szerepel a „kiváló kommunikációs és problémamegoldó képesség” mint elvárás, de mit is jelent ez pontosan? Hogyan állapítható meg egy jelöltnél, hogy kiváló-e ezeken a területeken, és miért fontos ez?

Amikor életrajzot írunk, rendre felsoroljuk tanulmányainkat, munkatapasztalatainkat, mindazokat a dolgokat, amikkel szakmailag gyarapodtunk az elmúlt évek során. Ezeket a mérhető, igazolható készségeinket nevezzük hard skillsnek, azaz kemény készségeknek. Ide tartozik a szakirányú végzettség, a technikai kompetenciák, minden, ami vizsga útján megszerezhető, tehát amiről papírunk van, illetve a szakmai tapasztalat is, melyről az állásinterjú során számot adunk. Vannak azonban olyan kérdések is, melyeknek látszólag nincs köze a szóban forgó munkához, és első hallásra talán irrelevánsnak is tűnnek. A munkaadók ilyenkor viselkedés alapú interjúkérdéseket tesznek fel, melyekkel a soft skillst, vagyis a puha készségeket figyelik. A soft skills, más néven szociális készségek nem írhatóak le képzettséggel, szubjektívek, rögtön nem láthatóak. Egy Harvard-i kutatás szerint akár 85%-ban meghatározhatják a munka sikerességét, így ezek alapján érthető, hogy a munkaadók minél szélesebben szeretnék feltérképezni ezen készségek meglétét, amennyiben az szükséges a betöltendő pozícióhoz.
A soft skills gyűjtőfogalom, ide tartozik a fejlett empátia, a könnyed és nyílt kommunikáció, a jó csapatjátékos attitűd, a megszerzett tudás továbbadására való képesség éppúgy, mint a felelősségvállalás, a felmerülő probléma megoldására koncentráló szemlélet. Ezek meglétének alapvető feltétele a jó önismeret, ezért javasolt a szakmai képzéseken túlmenően némi önismeretet is tanulnunk, hogy tisztábban lássuk saját képességeinket.
Érdemes őszintén végiggondolni, vannak-e problémáink például a határidők betartásával? Sikerül-e megfelelően priorizálni a feladatokat? Hogyan reagálunk, ha nagy felelősséggel járó munkát bíznak ránk? Egy vezető pozíció betöltéséhez különösen fontos tisztában lenni ezekkel a kérdésekkel, hiszen az állásinterjún szinte biztosan vizsgálni fogják ezeket. Érdemes őszintének lenni, így önmagunkat és másokat is védhetünk a csalódástól és kudarcélménytől.
Amennyiben az interjú csoportosan zajlik, máris élhetünk a gyanúval, hogy a cégnek fontos a soft skills megléte, hiszen eleve csoportos közegben tesztelik a jelölteket. Ilyen esetben igyekezzünk önmagunk maradni, ne erőltessünk olyasmit, ami a korábbiakban sem volt jellemző ránk, ugyanakkor legyünk észrevehetőek, ne bújjunk el a „tömegben”, koncentráljunk saját erősségeinkre.
Amennyiben egyszemélyes interjún veszünk részt, kiemelten fontos a kérdésekre adott reakciónk. Fontos megmutatni, hogyan kovácsolunk előnyt a minket ért kudarcokból, hogyan birkózunk meg a minket ért kritikával. Személyiségünkre irányuló kérdéseket ne személyeskedésnek vegyünk, hanem lehetőségnek arra, hogy bemutatkozhassunk. A legjobb, ha a válaszok egyszerűek és frappánsak, rólunk szólnak és nem a volt kollégáinkról, főnökünkről.
(forrás: cvonline.hu)



Siófok.
SZUPERINFO.HU