Változott a nemzetközi menetjegyek visszatérítésének szabálya

Változott a nemzetközi menetjegyek visszatérítésének szabálya

A MÁV-START Zrt. pénztári folyamatainak átalakításával 2015. szeptember 4-én 10 órától értékhatár nélkül lehetővé teszi a fel nem használt nemzetközi menetjegyek azonnali visszatérítését.

A menetjegyek visszatérítése során a vasúttársaság kezelési költséget nem számít fel, a menetjegyek értékét forintban fizeti ki.

A pénztárak az esetlegesen megnövekvő igényre felkészültek, azonban átmenetileg előfordulhat a kifizetés felfüggesztése, amíg a szükséges készpénz biztosítása ismételten megtörténik.

Az online és bankkártyával megvásárolt menetjegyek azonnali, készpénzes visszatérítése a vonatkozó, nemzetközi pénzügyi szabályozás alapján nem lehetséges.

A visszatérítés a MÁV-START Zrt. valamennyi nemzetközi pénztárában lehetséges. Azon utasok, akik a szigorított menetjegyváltási szabályok bevezetése előtt, útiokmány nélkül váltották meg menetjegyüket, a Keleti pályaudvar régi nemzetközi pénztárának erre kijelölt ablakában kérhetik menetjegyük árának visszafizetését.

 

 

Általános tudnivalók a nemzetközi jegyek vásárlásáról és visszatérítéséről

Nemzetközi jegyvásárlás feltételei (okmányok)

Egy utasnak annyi menetjegy szolgáltatható ki, ahány érvényes személyazonosításra alkalmas igazolványt be tud mutatni, ennek hiányában a kiszolgáltatható menetjegyek száma maximálisan kettő darab. A két jegyet váltó utasnak is rendelkeznie kell személyazonosításra alkalmas igazolvánnyal. Ezen szabályok a gyermekek számára vásárolt jegyekre is érvényesek. Egy menetjegynek tekintendő a menetjegy mellé kiadott helybiztosítás, vagy olyan menetjegyek, amelyek külön lettek kiadva, de egy utazás egymást követő szakaszaira érvényesek.

A nem névre szóló menetjegyeket szabály szerint bárki megvásárolhatja, sőt a vásárló és a felhasználó lehet különböző személy. Névre szóló menetjegy felhasználásánál természetesen vannak korlátok. A kedd délelőtti intézkedés, amely arról szólt, hogy a jegyre feljegyzik, milyen okmány bemutatásával vásárolták, egyrészt arra irányult, hogy a menekültek között tevékenykedő jegyüzérek, a menekülteket kihasználó bűnözők dolgát megnehezítsék (ne juthassanak hozzá nagy darabszámban menetjegyhez, melyet aztán jelentős felárral adnak tovább). A másik szempont, hogy a Magyarországon még nem regisztrált menedékkérők részére ne értékesítsenek továbbra is olyan menetjegyeket, melyekkel az utazásuk a magyar, az osztrák vagy a német hatóságok intézkedései miatt nagy valószínűséggel úgyis meghiúsulna.

A nemzetközi díjszabás általános visszatérítési szabályai

A visszatérítés általános szabályai szerint, ha az ajánlati feltételek a visszatérítést nem korlátozzák, akkor a menetjegyeket kezelési költség levonásával téríti vissza a vasúttársaság. Különleges – általában alacsony áron értékesített – ajánlatok korlátozhatják vagy kizárhatják a visszatérítést. (Tehát az olyan menedékkérő, aki például bécsi kirándulójegyet vett, az érvényesség első napjától már nem kérheti a visszatérítést. A „drágább” jegyeknél nincs ilyen korlátozás.)

Eredeti szabály szerint a pénztárban 20 ezer forint összegig, míg a legutóbbi – mától módosított – rendelkezés alapján 40 EUR értékig, vagy annak megfelelő forintösszegig történt a visszatérítés. A 40 EUR-t jegyenként és utasonként kellett érteni, tehát ha egy jegyen két utas útiköltsége volt elszámolva 70 EUR-ért, annak pénztári visszatérítése is lehetséges volt. A kialakult helyzetre való tekintettel az utazásról való lemondás miatt jelentkező visszatérítési igény esetén szeptember 4-étől – visszavonásig – nem számol fel kezelési költséget a vasúttársaság és értékhatár nélkül lehetővé teszi a fel nem használt nemzetközi menetjegyek azonnali visszatérítését.

Ha az utas bankkártyával fizetett vagy online felületen megváltott, de KIOSZK-ból ki nem nyomtatott menetjeggyel rendelkezik, akkor is az ügyfélszolgálathoz kell fordulnia, de a menedékkérők között nem jellemző az online és a bankkártyás vásárlás. A visszatérítési igények benyújthatók személypénztárakban és az ügyfélszolgálatokon. A visszatérítéshez ki kell tölteni az idegen nyelven is elérhető „Visszatérítési / Kártérítési igénybejelentő”-t – megadva a személyes adatokat, a visszatérítés indoklását, a bankszámlaszámot, illetve a postán keresztül történő kifizetéshez a lakcímet. Mindenki által elérhető személyes ügyfélszolgálat működik minden nagyobb állomáson, ezek listája a honlapon megtalálható. Ahol nincs ügyfélszolgálat, ott a pénztárhoz lehet fordulni.

Visszatérítési igény jelzése

A menetjegyet váltó utasok a menetjegy megváltásakor az általános szállítási feltételekben rögzített jogokat szereztek, illetve kötelezettséget vállaltak függetlenül attól, hogy magyar, európai uniós vagy más országok állampolgárai. Az utazásra és a visszatérítésre vonatkozó feltételek az uniós jogszabályok alapján diszkriminációmentesen minden utas számára azonosak. A visszatérítési lehetőség nemcsak a Keleti pályaudvaron áll fenn, hanem a többi, nemzetközi menetjegyet értékesítő vasúti jegypénztárban is, ahol a pénztárak és a személyes ügyfélszolgálatok szabadon megközelíthetőek. Az utazás elmaradása a rendőrségi intézkedések következménye, azaz az utas nem rendelkezett a rendőrség által megkövetelt továbbutazáshoz szükséges útiokmányokkal.

Az utasok a MÁV-csoport honlapján közzétett fórumokhoz fordulhatnak észrevételeikkel, panaszaikkal:

http://www.mavcsoport.hu/ugyfelszolgalat/mav-start-ugyfelszolgalat; http://www.mavcsoport.hu/en/customer-service/comments-suggestions; http://www.mavcsoport.hu/de/kundendienst/kundendienst

A visszatérítési és számviteli szabályok mindenkire megkülönböztetés nélkül vonatkoznak, ezért szükséges a személyazonosság vizsgálata.

A visszatérítés ideje, költsége

Amennyiben az utas a fenti okokból azonnali pénztári kifizetésre nem jogosult, és visszatérítési igényét az ügyfélszolgálat részére nyújtja be, az ügyfélszolgálat – az általános szabályok szerint – a kifizetést a kezelési költség (20%) levonása után az igények számától függően az előírt határidőn belül teljesíti. A jelenlegi helyzetben ugyanez a gyakorlat – kezelési költség levonása nélkül. Az ügyfélszolgálat ügyintézési határidejét jogszabály határozza meg, a tényleges ügyintézési idő a leterheltségtől függ, a következő időszakban lehet, hogy növekedni fog.

A feltűnően magas árú menetjegyek

A sajtóban elterjedt képek a látszólag drága menetjegyekről megtévesztőek. Azokról a menetjegyekről, melyekkel kapcsolatban konkrét kérdés érkezett a vasúttársasághoz, eddig mindig bebizonyosodott, hogy valódiak, és megfelelnek a hatályos díjszabások előírásainak. Egyrészt egy menetjegy több (általában legfeljebb 5, néha több) utas részére is kiadható, az utasok létszámát a jegyen minden esetben feltüntetik. Másrészt ezek a „drágább” jegyek 15 napos érvénytartamukon belül bármikor, bármelyik vonaton felhasználhatók, viszont semmiféle kedvezményt nem tartalmaznak. Díjszintjüket tehát a nagy légitársaságok flexi-repülőjegyeihez érdemes hasonlítani, nem a fapados repülők akciós ajánlataihoz vagy a divatos telekocsis megoldásokhoz. Valószínűleg ezeket a jegyeket nem a menedékkérők vásárolták a maguk részére, hanem nepperek (akik nem tudták, hogy kinek fogják továbbadni, például lesz-e gyermek az utasok között) és azt sem tartjuk elképzelhetetlennek, hogy még a feltüntetett árnál is többért adták el a menedékkérők részére. Ha ugyanis a pénztáros látja, hogy az utazók között gyermek is van, érvényesíti az 50 százalékos gyermekkedvezményt, vagy ha az utas megmondja, melyik vonattal kíván utazni, máris elérhetővé válik több nagyságrenddel olcsóbb ajánlat. A pénztárosok ezekre a tipikus igényekre fel vannak készülve. Ettől függetlenül teljesen szabályoson járt el az a jegykiadó is, aki egyéb információ hiányában a nemzetközi menetjegyet teljes áron, a díjat a megtenni kívánt távolság alapján vasutanként megállapítva és összeadva adta ki – ahová nincsenek kedvezményes ajánlataink, oda egyébként mindig így állapítják meg a menetdíjat. Mivel minden kiadott nemzetközi menetjegynek – hiszen bizonylat – nyoma marad az eladás helyén, ezért a pénztárosoknak nem áll módjában megkárosítani a vásárlókat.


 

(Forrás: MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Kommunikációs Igazgatóság)



.
SZUPERINFO.HU